juni 13, 2024

Hoe zorg je voor een betere vindbaarheid in google?

Voor sommige bedrijven en particulieren die een website hebben is de manier waarop het algoritme van de bekende zoekmachine werkt een mysterie. Hetgeen dan menig eigenaar van een webshop wil weten, is hoe de link naar jouw website bovenaan in Google kan komen te staan bij het invoeren van een bepaald zoekwoord. Experts die voor Lequal.com werken weten hoe ze dit moeten aanpakken. Eén van de dingen die ze doen is linkbuilding, een proces waarbij je Google de link laat leggen tussen een zoekwoord en de link naar jouw website. Mocht je hier nog niet bekend mee zijn, dan sta je waarschijnlijk niet bovenaan in de zoekresultaten. 

De voordelen van linkbuilding 

Linkbuilding doe je door teksten te laten lezen aan google waarin de woorden waar het jou om gaat een link naar jouw internetpagina bevatten. Verkoop je tuinkabouters dan zal dit zoekwoord waarschijnlijk ‘tuinkabouter’ zijn, maar ook woorden zoals ‘tuindecoratie’ zullen onder zoektermen vallen die jouw potentiële klanten gebruiken kunnen. Het bepalen van de juiste zoekwoorden is een proces dat aan het schrijven van een linkbuilding tekst voorafgaat, dit vereist veel kennis van de markt. Je wilt precies weten wie allemaal geïnteresseerd zijn in jouw product en welke woorden zij in google intypen. Het is zonde wanneer jij denkt dat enkel ouderen jouw tuinkabouters leuk vinden en je hierop je marketing richt, terwijl ook pubers ze hartstikke leuk blijken te vinden. 

Waar draait zoekmachine optimalisatie om? 

Het optimaliseren van je website verhoogd de vindbaarheid van de website. Deze methode heeft drie elementen, die zijn het technische SEO, on-page SEO en of-page SEO. Deze elementen stellen de zoekmachine in staat om te kunnen scannen wat de inhoud is van jouw pagina. Zo kan het programma beoordelen of de website relevant is om te laten zien aan gebruikers wanneer zij een zoekwoord intikken. Om dit te kunnen doen zal de website goed te lezen moeten zijn voor de zoekmachine, dit is het technische aspect en heeft veel te maken met coderen. Doordat er technische kennis voor nodig is besluiten veel bedrijven dat zoekmachine optimalisatie uitbesteden voor hen het beste werkt. 

Een kwalitatief goede website toont Google eerder 

De inhoud van een website is belangrijk op het internet. Google zoekt ondere anderen op jouw website naar relevante informatie bij een zoekwoord, die bovendien uniek is. Een leuke tekst ergens van het internet kopiëren die past bij het onderwerp van jouw website werkt dus niet. Het is belangrijk dat een vraag die gesteld wordt door iemand die de zoekmachine gebruikt volledig beantwoord kan worden met de informatie op jouw website. Je kunt je dus afvragen welke vragen mensen aan google stellen of ervoor zorgen dat jouw website alle informatie bevat waar je aan kunt denken. Een combinatie van beide werkt wellicht het best. 

Een website bij de tijd houden 

Zoekmachine optimalisatie is iets waar je constant mee bezig blijft, veel websites passen om de zoveel tijd hun onderwerp aan. Je zal in dat geval de tekst op je website moeten aanpassen en weer overnieuw moeten investeren in of-page SEO door middel van linkbuilding. Wanneer je eenmaal alles van SEO weet, is dit vrij eenvoudig te doen. Daarnaast is het mogelijk om bepaalde onderdelen van de SEO uit te besteden, dit scheelt website eigenaren tijd en nieuwe mensen die jouw zoekmachine optimalisatie doen, kunnen vaak weer nieuwe originele inhoud leveren.