december 3, 2022

De marketingtrends voor 2023

Wil jij je online marketing naar een hoger niveau tillen? Dan is het zaak dat je je eerst verdiept in de marketingtrends van dit moment. Of eigenlijk: de trends waarvan verwacht wordt dat ze ook in 2023 nog het verschil zullen maken. In dit artikel staan de meest opvallende en toch makkelijk te implementeren trends voor je op een rijtje. Doe er je voordeel mee!

Wil je daarna direct aan de slag met online marketing? Contacteer dan de marketeers van doublesmart.nl, voor een strategie die past bij jouw onderneming.

Influencer marketing

Waar we de afgelopen jaren al een enorme groei hebben gezien op het gebied van influencer marketing, wordt verwacht dat deze groei in 2023 alleen maar toeneemt. Dat wil zeggen dat influencers een nóg grotere rol gaan spelen in online marketing. Dit is niet gek, want de consument wil zich steeds meer kunnen identificeren met een merk. Mensen willen niet langer in hokjes gestopt worden, maar willen zich persoonlijk aangesproken voelen. Door met een influencer samen te werken, ziet een groot publiek jouw product, terwijl dit gebruikt wordt door iemand die ze als voorbeeld zien. Daar kan vrijwel geen andere vorm van digitale marketing tegenop.

24/7 bereikbaar met chatbots

De consument wil 24 uur per dag kunnen shoppen. En niet alleen dat. Tijdens het shoppen wil hij/zij ook snel in contact kunnen komen met een merk of dienst. Aangezien dit meestal niet mogelijk is (zeker als je een relatief klein bedrijf hebt), zou je een chatbot kunnen overwegen. Chatbots geven vooraf ingestelde antwoorden op veel gestelde vragen. Op deze manier kun je je klanten ook buiten werktijd een optimale winkelervaring garanderen.

Linkbuilding trends

Als er één vorm van online marketing is die je op oneindig veel manieren kunt inzetten, is het wel linkbuilding. Wat is linkbuilding? Dit is het plaatsen van backlinks naar jouw website, waardoor de autoriteit van je website stijgt en je hoger zult ranken in zoekmachines. Op het gebied van linkbuilding valt op dat het steeds belangrijker wordt dat de content van topkwaliteit is, en dat de website waarop de content geplaatst wordt een redelijke autoriteit heeft. Dit is waarom gastbloggen in korte tijd zo populair is geworden. Het is nu eenmaal een hele authentieke vorm van linkbuilding, doordat je zelf de content verzorgt, en (als het goed is) een blog of website kiest die een relevante doelgroep heeft die past bij jouw product/dienst. Starten met linkbuilding? Ook daar kunnen ze je bij Doublesmart.nl bij helpen!

Authenticiteit en duurzaamheid

Om nog even door te borduren op de authenticiteit die belangrijk is bij linkbuilding, eigenlijk is dit iets wat op alle vlakken steeds meer van belang is. Na de pandemie hebben meer en meer consumenten de behoefte aan authentieke en duurzame oplossingen. Ze zijn geneigd merken en organisaties te steunen die passen bij hun normen en waarden en bedrijven die snel geld willen verdienen gaan het lastiger krijgen. Je moet dus in feite een goed verhaal hebben, waar mensen wat mee kunnen. Houd daar rekening mee als je je online marketing strategie vormgeeft.

Je hebt misschien gemist